Udnyt vores naturlige evne til at lære og udvikle præstationsadfærd fuldt ud.
For nylig interviewede jeg en række ledere om feedback i forbindelse med performance leadership. Selv om sund feedback betragtes som en hjørnesten i performancekulturen, indrømmer næsten alle, at de ikke gør en bevidst indsats for at nå dertil. Typiske barrierer – ud over den dårlige undskyldning om »ikke at have tid« – er 1) at man ikke føler sig tryg ved at fortælle en anden person, hvordan vedkommende opfører sig og præsterer, 2) at man frygter reaktionen fra en medarbejder, der måske er uenig i input, 3) at man ikke synes, det er så vigtigt, fordi det handler om små ting i hverdagen, og 4) at man simpelthen ikke ved præcis, hvad man skal sige, og hvordan man skal sige det Feedback opfattes ofte som »evaluerende udsagn« eller »meninger«. Men feedback er meget mere end det! Det er en naturlig mekanisme, der får alt til at fungere – enten ved at opretholde balance eller ved at forstærke det, der fungerer, og udfolde dets potentiale. For eksempel fugle. Zebrafinker har også brug for at præstere. I en artikel i Science(1) beskrives det, hvordan disse fugle udvikler deres sang (f.eks. for at tiltrække en mage) – et præstationsforsøg, der handler om liv eller død. I en konstant trial-and-error-tilgang evaluerer de deres egen sangpræstation i forhold til interne præstationsmål. Når sangtonerne er gode, frigiver hjernen en dosis velgørende dopamin; dette er det naturlige belønningssystem, en neural mekanisme til præstationsevaluering, som hjælper zebrafinker – og mennesker – med at lære. Forestil dig, hvordan den naturlige præstation i dit team vil stige, jo mere du er i stand til at aktivere dette naturlige feedbacksystem … Skønheden og potentialet i at interagere på en måde, der understøtter de naturlige loops, er fantastisk: Når du giver nogen effektiv feedback på deres specifikke adfærd (var den tone helt rigtig eller lidt forkert?), hjælper du deres hjerne med at integrere information og forstærke det, der allerede fungerer. Feedback, når den er velformuleret, er en gave – den hjælper dig med at frigøre dit præstationspotentiale og blive den bedste, du kan være.
Det handler ikke kun om at levere et budskab – selv om det i sig selv til tider kan føles udfordrende. Det handler grundlæggende om at give input af høj kvalitet til en anden person på en måde, så vedkommende virkelig kan integrere det og (føle sig motiveret til at) justere sin egen adfærd som følge af det. Tænk på det på denne måde: Den person, du interagerer med, giver allerede (hovedsageligt uden for bevidstheden) feedback til sig selv, når der er noget at lære, en grund til at justere og opdatere sig selv. Nogle gange ser eller hører du adfærd eller præstationer (effekter af adfærd), som han ikke er klar over eller ikke kan tage ind/integrere; så du kan udvide hans bevidsthed og villighed og dermed hans muligheder for at udnytte sit eget potentiale for læring og udvikling endnu dybere. Når du giver effektiv feedback, forstærker du blot det, der allerede fungerer, og du opbygger faktisk high performance, helt naturligt. Når du ved det, føler du dig så allerede mere tryg ved at give input til en anden person om dennes adfærd og præstationer? Kan du se, hvordan det at tage fat på små ting i hverdagen vil bidrage til at hæve det generelle præstationsniveau? Hvis ja – hvem fortjener så nu din opmærksomhed og effektive feedback?
Translated with DeepL.com (free version) (1): Science, Dec. 2016: “Dopamine neurons encode performance error in singing birds”, V. Gadgkar et al.