“At gøre tingene diskuterbare“. Det var det svar, vi fik fra en virkelig inspirerende global CEO, da vi spurgte ham, hvad han mente havde gjort det muligt for ham at navigere succesfuldt gennem mange turbulente øjeblikke i løbet af hans tid hos LEGO. Genialt! Forestil dig, hvor meget hjernekapacitet og kreativitet du giver mulighed for, når du gør noget OK at diskutere. Hvis vi vil finde løsninger på komplekse problemer og håndtere tvetydighed og konstante forandringer, som er hverdag for mange af os, er vi nødt til at tillade, at tingene kan diskuteres. »Men – hvordan gjorde du det?« Et rigtig godt opfølgningsspørgsmål, som ikke er så let at besvare. Nogle af de foreslåede ingredienser var ydmyghed og følelsesmæssige bånd.
Mit svar er: Han brugte en samarbejdsorienteret tilgang til kommunikation.
Effektivt lederskab og samarbejde bygger på kommunikation, og man skulle tro, at al kommunikation er samarbejdsorienteret – men nej. Den konventionelle tro på, at ledere skal vide bedst og have alle svarene, begrænser potentialet for vækstorienterede, meningsfulde samtaler – og hæmmer den samlede præstation. Samarbejdsorienteret kommunikation går ud over informationsudveksling og forsøg på at påvirke andre. Den opbygger tillid og fremmer samarbejde, kreativitet og problemløsning (i sin bog »Conversational Intelligence« skrev Judith E. Glaser om det, hun kaldte »niveau 3-samtaler«, og det væld af neurovidenskabelige undersøgelser, der forklarer deres effektivitet). Desværre praktiseres samarbejdssamtaler ikke ofte i erhvervslivet, hvor transaktionsudvekslinger og overtalelse dominerer. Hvis din organisation skal være innovativ og kreativ for at kunne føre an, skal du fremme en kultur, der tilskynder til og støtter denne form for dialog og gør tingene til genstand for diskussion – selv i udfordrende situationer.
Løft kommunikationen: Ledelse med åbenhed og muligheder
Min erfaring fra tre årtier viser, at den mest effektive måde at hæve din kommunikation – og kultur – til det samarbejdsniveau, vi taler om her, er at føre samtaler i et åbent, uhæmmet og mulighedsorienteret rum. Dette er en game changer. Det er en enkel idé og meget effektiv, men det er ikke en hurtig løsning. Det kræver tid, dygtighed, vilje og sikkert også en smule mod. Det vil jeg tale om i en anden artikel. Men du kan nemt og med det samme komme i gang i den rigtige retning ved at lære og anvende nogle få enkle, men effektive kommunikationsværktøjer. Jeg har valgt disse tre for at inspirere og hjælpe dig på vej:
1. Indret samtalen til åben diskussion
Framing er et fantastisk kommunikationsværktøj, som dog ofte overses. Din magiske ingrediens. Med god rammesætning kan du afstemme forventninger, skabe klarhed, sætte konstruktive grænser og lægge op til nyttige følelsesmæssige reaktioner. For at gøre tingene diskuterbare er en nyttig ramme en, der opmuntrer til nye ideer, forskellige synspunkter, afmonterer behovet for at have ret og opbygger tillid. Ved at dele noget personligt og være åben om usikkerheder skaber du et miljø med åben deling og sårbarhed. Autenticitet og rene intentioner fremmer en ægte forbindelse, som hurtigt øger tilliden. Min første personlige erfaring med dette var, da jeg satte mig ned med min chef for at have en »dialog om lønforhøjelse« (det var sjældent en dialog). Han sagde simpelthen: »Jeg sætter stor pris på dig og dit arbejde, og jeg er virkelig ked af, at jeg ikke kan belønne dig med en lønforhøjelse. I år er mine hænder bundet, og jeg er ærligt talt lidt bekymret for, at du vil overveje dine muligheder. Men jeg ved, at du også er motiveret af andre ting, og vi har en række ting, vi kan diskutere. Hvordan ser et godt år i denne afdeling ud for dig? Lad os starte med det.« Denne ramme var med til at skabe det, der står tilbage som en af de bedste »lønforhøjelsesdialoger« nogensinde for mig på trods af de 0 %: Det lykkedes ham at outframe lønforhøjelsen, re-frame for muligheder og vise åbenhed og gennemsigtighed, hvilket fremmede min tillid til ham og vores samtale.
2. Forklar dine intentioner, dit hvorfor og din dagsorden
Det er lettere at opbygge tillid, hvis man åbent deler intentioner og dagsordener. Når du formulerer, hvad du håber at opnå på et møde eller i en situation, slipper andre for at gætte på dine motiver. Du hjælper deres hjerner og systemer med at slappe af og være åbne for dialog. Når du deler og forklarer, bliver det naturligvis også lettere for dine teammedlemmer at forstå, hvad der foregår, hvem du er, og hvad du tænker og føler – det øger kvaliteten af den information, I alle arbejder med (bevidst eller ubevidst). Gennemsigtig kommunikation og fælles dagsordener skaber tillid på et dybere, menneskeligt niveau. Du kan dele dit »hvorfor«, når du starter samtalen (god indramning!), og hver gang du føler, at det vil øge kvaliteten af jeres diskussioner. – “Grunden til, at jeg bad om denne analyse, er – ” – “På dette møde håber jeg, at vi kan nå frem til en fælles ambition om – ” – Jeg stiller mere specifikke spørgsmål om det tyske marked, fordi – ”
3. Vær nysgerrig – stil udforskende spørgsmål
Ledere kæmper ofte med fristelsen til at give kloge svar og holde fast i illusionen om kontrol (og også utålmodighed). Men vi ved alle, at ingen kan forudsige fremtiden, og ingen kan vide alt – i hvert fald ikke i nutidens komplekse og hurtigt skiftende verden. Når du deler din usikkerhed, stiller spørgsmål, fordi du simpelthen ikke ved det, og viser vilje til at lytte til nye input, bliver du en rollemodel – og du begynder at skabe en kultur, hvor andre føler sig trygge ved det ukendte og den konstante forandring. Det er et skift i tankegang og for nogle endda et skift i identitet. For de fleste ledere, jeg arbejder med, er det en reel udfordring. Men du har brug for en samarbejdsorienteret tankegang, for at dette præstationsniveau skal være muligt for dine teams. Her er en genvej til at komme i gang: Gør det til en vane at stille åbne, udforskende spørgsmål, som du ikke har det (fulde) svar på – som f.eks. “Hvad påvirkede din tankegang i den situation?” – “I den bedste af alle verdener, hvad er så vores ønskede resultat?” – “Hvad er din tankegang bag denne idé?” – “Hvordan får denne mulighed dig til at føle dig?” – “Hvad kan du fortælle, som vil hjælpe mig med at forstå dit perspektiv?” (Bemærk: Pas på dit tonefald. Hvis du ikke er oprigtigt interesseret i at lytte til svaret, vil den anden person vide det …) Udforskende spørgsmål giver dine teammedlemmer mulighed for at dele indsigt og bidrage med deres unikke perspektiver. De sætter gang i opdagelser, opfordrer til aktiv lytning og fører til nye fælles indsigter og innovative løsninger. At stille udforskende spørgsmål understøtter en kultur med læring, samarbejde og tillid. Ved at værdsætte alles ideer udnytter man forskelligartet viden og forbedrer beslutningstagning og problemløsning.
Samarbejdskommunikation kræver nye færdigheder og et opdateret mindset
At have det godt med ikke at vide eller tage fejl; at være oprigtigt nysgerrig på andres perspektiver; at lytte for at forstå; og at tilsidesætte personlige dagsordener for at prioritere kontakt. I bund og grund er det en kulturforandring. Og det er indsatsen værd. Med samarbejdende kommunikation samles alle kompetencer, færdigheder og erfaringer. Tilliden styrkes, løsningerne bliver mere robuste og effektive, implementeringen bliver nemmere og hurtigere, og innovation, samarbejde og samskabelse vil blomstre. Samarbejdskommunikation fører dig til en helt ny vifte af muligheder for team- og organisationspræstationer.